Konya Bilim Merkezi İlimge

Hatalı Tercümenin Musa Heykeli’ne Yansıması

 Raziye Betül Dikmen
 2 dk  423

16. yy’da Papa II. Julius kendi mezarı için bir tasarım hazırlatmıştır. O dönemde kendi mezarını tasarlamak son derece sıradan bir durum olarak görülmektedir. Papa Julius da kırktan fazla heykelin bulunacağı mezarını tasarlatmış ve dönemin ünlü isimlerinden olan Michelangelo’yu bu iş için görevlendirmiştir.

Günümüzde San Pietro Kilisesi’nde bulunan Papa II. Julius’un mezarı Papa’nın tasarlandığı şekilde olmamıştır. Çünkü Michelangelo bu mezar için çalışmalarını sürdürürken, Papa tarafından Sistine Şapeli’nin tavanlarını boyamak için görevlendirilmiştir. Bu nedenle çok sayıda heykel mezara eklenememiş, planlandığı görkeme sahip olamamıştır. Fakat mezarın merkezinde yer alan Musa heykeli görülmek istenen sanat eserleri arasında ilk sıralara yerleşmiştir. Michelangelo’nun titizlikle inşa ettiği Musa heykeli normal insan boyutlarından çok daha büyük şekilde tasvir edilmiştir.

Genel bir kabule göre Musa’nın tasvir edildiği an; Tanrı’dan on emiri aldıktan sonra halkının yanına gittiği ve onların altın buzağıya taptığını gördüğü andır. Sağ kolunun altında tutmakta olduğu iki tablet ise onun Tanrı’dan on emri almış olduğunu göstermektedir. Heykelde Musa her ne kadar oturur pozisyonda olsa da bakışlarından ve bacaklarının konumundan onun bu anın hemen ardından ayağa kalkacağı anlaşılmaktadır. Bakışları Musa’nın son derece öfkeli ve kızgın olduğunu göstermektedir.


Musa heykelinde dikkat çekici olan bir ayrıntı da Musa’nın başında olan boynuzlardır. İlk bakışta fark edilemeyen bu boynuzlar o dönemde yapılmış olan İncil çevirilerindeki hatalı tercümeden kaynaklanmaktadır. İbranice “k-r-n” harfleri Latince’ye “keren” şeklinde tercüme edilmiş ve bu da “boynuz” anlamında metne eklenmiştir. Fakat bu harfler “karan” şeklinde tercüme edildiğinde anlam “ışıl ışıl” veya “ışık demeti” anlamına gelmektedir. Tevrat’ta geçen bu ifadenin doğru tercümesi şu şekildedir;

“Musa elinde iki antlaşma levhasıyla Sina Dağı'ndan indi. RAB'le konuştuğu için yüzü ışıldıyordu, ama kendisi bunun farkında değildi. Harun'la İsrailliler Musa'nın ışıldayan yüzünü görünce, ona yaklaşmaya korktular.” (Çıkış 34:29-30)

Latince tercümede geçen aynı yer;

“Ve Musa daha sonra Sina Dağı’ndan iki antlaşma tabletiyle indi. Tanrı ile konuştuğu için yüzünün ‘boynuzlu’ olduğunu bilmiyordu. Ve Harun ve İsrail’in çocukları Musa’nın ‘boynuzlu’ suratını görünce, yanına yaklaşmaya korktular.”


Bir tercüme hatasının nelere sebep olabileceğini Michelangelo’nun eserinde açıkça görmekteyiz. Michelangelo’nun Musası sayesinde İtalyanların “Traduttore, traditore” (mütercim haindir) sözlerini neden söylediklerini daha iyi anlamak mümkündür.

#Musa Heykeli #Hatalı Tercüme #Michelangelo
0
0
0
Kaynakça

Freud Sigmund , Totem and Taboo and Other Works, The Hogarth Press, Londra 1955, s. 211-236.

Fenichel Emily A., “Michelangelo’s Moses In The 1540s”, Source Notes in History of Art, V. 40, N. 3, The University of Chicago Press, 2021, s. 153-163, DOI: https://doi.org/10.1086/714713. 

Örs Hayrullah , Musa ve Yahudilik, Remzi Kitabevi, İstanbul 1966.

Blail Gerhard , “İncil”, Çev. Ali Rafet Özkan, Dergipark, s. 343-346.

The Moses of Michelangelo in St. Peter in Chains, https://scuolaromit.com/en/moses-michelangelo-st-peter-in-chains/, (26.11.2022) 

Moses, by Michelangelo, https://www.michelangelo.org/moses.jsp,  (26.11.2022)

BENZER MAKALE
İnsanlar Neden Kravat Takar: Kravatın Öyküsü

İnsanlar Neden Kravat Takar: Kravatın Öyküsü

Hemen hemen her erkeğin dolabında bulunan özel günlerde ya da işe giderken tercih ettiği kravatın tarihi M.Ö....

Baharın Habercisi Adonis Miti

Baharın Habercisi Adonis Miti

Yunan mitolojisinde “Adonis Miti” olarak bilinen, doğadaki ölüm ve yenilenmeyi sembolize ettiği kabul...

Mükemmelliğin Sembolü: Yin Yang

Mükemmelliğin Sembolü: Yin Yang

Birbirine dolanan siyah ve beyaz iki yarım dairenin, her iki tarafında zıt renklerden bir nokta bulunan Yin-Yang sembolü...

Renklerin Tarihi: Mavi Rengin Arayışı

Renklerin Tarihi: Mavi Rengin Arayışı

Maviyi yaygın bir renk olarak düşünmek doğaldır. Mavi, gökyüzü ve okyanus ile ilişkilendirilir....

Duygu ve Gösterişli Güzelliğin Sanata Yansıması: Barok

Duygu ve Gösterişli Güzelliğin Sanata Yansıması: Barok

Barok kelimesi Portekizce “tam yuvarlak olmayan şekilsiz inci” anlamına gelen “barroco” kelimesinden...

Dünyanın En Küçük Ülkesi Vatikan

Dünyanın En Küçük Ülkesi Vatikan

Vatikan, 44 hektarlık bir yüz ölçümüne sahip olması nedeniyle dünyanın en küçük...

Sâmerrâ Ulu Camii ve Koni Biçimli İlginç Minaresi

Sâmerrâ Ulu Camii ve Koni Biçimli İlginç Minaresi

Samarra Ulu Camii, Irak'ın Samarra şehrinde bulunmaktadır ve Sâmerrâ 'da bulunan en önemli tarihi...

Bir Ramazan Geleneği: Hurmalar

Bir Ramazan Geleneği: Hurmalar

Hurma palmiyesi olarak bilinen büyük bir ağaçta yetişen hurma dünyanın en tatlı meyvelerinden biridir....

Antik Mısır’ın Sınırları Aşan “Ankh” Sembolü

Antik Mısır’ın Sınırları Aşan “Ankh” Sembolü

“Ankh” sembolü, “yaşamın haçı, hayatın sembolü” olarak bilinmekte ve düz bir...

İslam'ın İkinci Büyük Buluşması: Bishwa Ijtema

İslam'ın İkinci Büyük Buluşması: Bishwa Ijtema

Bishwa Bengalce "dünya", ijtema ise Arapça 'içtima' yani "toplantı" anlamına gelir. "Dünya...

ANASAYFA
RASTGELE
KATEGORİLER
POPÜLER
EN YENİLER